feb 28, 2022

Uppdatering om den försämrade situationen i Ukraina

G5 Entertainment fortsätter att följa upptrappningen i Ukraina noga när situationen nu försämras. Vi förblir engagerade i våra anställda var de än befinner sig och gör vad vi kan för att stödja dem genom den omedelbara situationen och kommer löpande att utvärdera vilka åtgärder som är bäst lämpade för att stödja dem framöver. Vi har förlängt den betalda ledigheten med ytterligare två veckor, det minsta vi kan göra. Våra tankar och böner går till dem som tvingas gömma sig i källare eller fly från sina hus och städer för sin säkerhets skull.

G5 Entertainment är ett globalt spelföretag med anställda i ett flertal länder och städer. Även om många av våra anställda för närvarande är arbetsoförmögna kan vi fortsätta vår verksamhet. Den omedelbara intäktsgenereringen påverkas inte, och vi fokuserar nu på att stödja våra anställda. För viktiga speluppdateringar anpassar vi strukturen på teamen och fokuserar våra ansträngningar på de viktigaste spelen. Företagets spel drivs från servrar som är baserade utanför Ukraina och distribueras globalt. Om störningar på grund av begränsade resurser fortsätter kan vissa speluppdateringar bli försenade i mars, och vi kan ha fler förseningar av uppdateringar framöver. Även om vi kommer att prioritera de största spelen kan störningarna ha en viss negativ effekt på intäktsutvecklingen för mindre spel i vår portfölj.

Vlad Suglobov, VD, tillägger: "Det är svårt att tro att det som händer är verkligt. Mina tankar går till våra anställda som tvingas gömma sig i källare eller fly från sina hus och städer för säkerhets skull. Som ett internationellt företag har G5 alltid stått för fred, vänskap, samarbete och samverkan mellan länder. Vi står fast i denna övertygelse och som vi flera gånger har sagt stödjer vi vid våra medarbetare var de än är och vi vill fortsätta vara en positiv kraft i att skapa samarbete i stället för splittring. Slutligen, våldet i Ukraina måste upphöra, och det kan inte hända snabbt nog.”

För ytterligare frågor vänligen kontakta:

Vlad Suglobov, CEO, investor@g5e.com

Stefan Wikstrand, CFO, 46 76 00 11 115